Third party funded individual grant
Start date : 01.01.2019
End date : 31.12.2020
Extension date: 31.12.2021
The goal of
the project that is implemented in cooperation with the Salahaddin University
in Erbil is to create sustainable structures and academic capacities in teacher
education in the Kurdistan Region (Iraq) with regard to teaching, research, and the so-called Third
Mission (university’s interaction with the society through innovation transfer,
training, service learning and social engagement). The interaction between higher
education and society is crucial for the field of teacher education, in
particular for such issues as theory-practice relationship, the implementation
of regionally significant research into practice or the acceptance of educational
ideas (e.g., inclusion) among parents and other stakeholders. The project
addresses current problems of teacher education and takes into account the
current political, social and economic situation in the Kurdistan region. It focuses
on two innovative thematic fields (Diversity Education with a particular emphasis
on human rights and Entrepreneurship Education) and contributes to the
modernization of teacher education in the region. The project contributes to
the development of teaching, research, university structures, and university
management, supports young academics, and promotes regional and international networks
between university and non-university actors. Through professional and cultural
exchange, the project strengthens the expertise of FAU in research areas of Middle
East Economy and Society, (international) teacher education research, and the
international and intercultural dimension of teacher education.
Das Projekt, das in Kooperation mit der Salahaddin
University in Erbil umgesetzt wird, befasst sich mit dem Aufbau von
nachhaltigen Strukturen und wissenschaftlichen Kapazitäten in der Lehre, der
Forschung und in der so genannten Third Mission (Verflechtung der Universität
mit dem gesellschaftlichen Umfeld durch Innovationstransfer, wissenschaftliche
Weiterbildung, Service Learning und soziales Engagement) in der Lehrerbildung
in der Region Kurdistan (Irak). Insbesondere für den Bereich der universitären Lehrerbildung
und Lehrerfortbildung ist eine wechselseitige Beziehung relevant, etwa für den
Theorie-Praxis-Bezug in der Lehre, für die Durchführung der praxisnahen oder
regional bedeutsamen Forschung oder für die Schaffung der Akzeptanz von
bestimmten pädagogischen Ideen (z.B. Inklusion) bei den Eltern und
gesellschaftlichen Akteuren. Das Projekt greift aktuelle Probleme der
Lehrerbildung auf, berücksichtigt die aktuelle politische, soziale und
ökonomische Situation in der Region Kurdistan und leistet mit der Bearbeitung
von zwei innovativen thematischen Handlungsfeldern (Diversity Education unter
besonderer Berücksichtigung der Menschenrechte und Entrepreneurship Education)
einen Beitrag zur Modernisierung der Lehrerbildung und Lehrerfortbildung in der
Region. Das Projekt leistet einen Beitrag zur Weiterentwicklung der Lehre und
Forschung, der universitären Strukturen und des Hochschulmanagements, zur
Förderung des akademischen Nachwuchses sowie zur regionalen und internationalen
Vernetzung mit universitären und außeruniversitären Akteuren. Darüber hinaus
trägt das Projekt durch den fachlichen und kulturellen Austausch zur Stärkung
der Forschung und Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses der FAU auf den
Gebieten Wirtschaft, Gesellschaft des Nahen Ostens und (internationale)
Lehrerbildungsforschung sowie zur Stärkung der internationalen und
interkulturellen Dimension der Lehrerbildung an der FAU bei.