Computer-Assisted Analysis of Harmonic Structures (MU 2686/7-1)

Third party funded individual grant


Acronym: MU 2686/7-1

Start date : 01.06.2014

End date : 31.05.2017

Extension date: 31.05.2018

Website: https://www.audiolabs-erlangen.de/fau/professor/mueller/projects/harm


Project details

Short description

This interdisciplinary project dealt with the development of automated techniques in the analysis of harmonic structures. In so doing, we investigated the more general issue to which extent musicology may benefit from using computer-based methods and, vice versa, to which extent musicological research may introduce new scientific challenges into computer science. In addition to the development of computer-based analysis techniques, our further goal was to explore novel navigation and visualization concepts that allow research to browse, search and analyse large music databases with regard to harmonic structures in an intuitive and interactive way. The musicological relevance of the concepts to be developed were verified by means of two important work cycles: Ludwig van Beethoven's piano sonatas and Richard Wagner's tetralogy 'Der Ring des Nibelungen.' In the piano sonata scenario we investigated to which extent known harmonic structures can be traced and visualized by computer-based methods. In the 'Ring' scenario we expanded the possibilities of musicological research by exploring possibly yet unknown harmonic structures and relationships. Even a partial success in automating the evaluation of large music corpora could lead to a paradigm shift within historical musicology: traditional methods would not become dispensable, but could be confronted with new questions on basis of the derived 'objective' findings – which themselves are to be critically reviewed. In this sense, it was not our aim to replace the field of historical musicology by a however defined field called music processing or music information retrieval. Instead, we pursued a dialogue between historical musicology and computer science based on their very different traditions and methods.

Scientific Abstract

In diesem interdisziplinären Projekt soll am Beispiel der automatisierten Analyse harmonischer Strukturen erprobt werden, inwieweit informatische Methoden gewinnbringend im Bereich der Musikwissenschaft eingesetzt werden können und inwieweit musikwissenschaftliche Fragestellungen zu neuen Herausforderungen in der Informatik führen. Neben computer-basierten Methoden und Werkzeugen zur Harmonieanalyse sind neuartige Visualisierungs- und Navigationskonzepte zu erforschen, die es erlauben, große Musikdatenbestände hinsichtlich harmonischer Strukturen auf interaktive Weise zu durchsuchen und zu analysieren. Die Verifizierung der musikwissenschaftlichen Relevanz der zu entwickelnden Konzepte soll paradigmatisch anhand der Analyse zweier großer Werkzyklen erfolgen: der Klaviersonaten von Ludwig van Beethoven und der Tetralogie Der Ring des Nibelungen von Richard Wagner. Während anhand des Klaviersonaten-Szenarios untersucht werden soll, inwieweit bekannte harmonische Strukturen maschinell nachvollzogen und visuell dargestellt werden können, soll insbesondere im Ring-Szenario auch musikwissenschaftliches Neuland bei der Erforschung bisher verborgener harmonischer Strukturen und Bezüge betreten werden. Eine schon in Teilen automatisierte Auswertung größerer Musikkorpora könnte zu einem Paradigmenwechsel innerhalb der Historischen Musikwissenschaft führen: Bisherige Methoden würden nicht überflüssig, könnten aber auf Grund des ‚objektiv‘ vorgegebenen Befundes – der als solcher kritisch zu überprüfen wäre – mit neuen Fragestellungen konfrontiert werden. Ziel soll dabei nicht die Ablösung der Historischen Musikwissenschaft durch eine wie auch immer zu definierende Musikinformatik sein, sondern vielmehr ein Dialog zwischen Historischer Musikwissenschaft und Informatik auf der Basis ihrer unterschiedlichen Voraussetzungen und Methoden.

Involved:

Contributing FAU Organisations:

Funding Source